Kesilapan yang biasa dilakukan oleh pelajar:
i. writing equations
ii. describing colors
iii. mistakes in drawing diagrams
iv. calculations
v. chemical tests
vi. mistakes in experiment-based questions
vii. incomplete/inaccurate statements or phrases
i. Writing equations
1. Equation not balanced
Cth: Na + O2 --> Na2O
2. Cannot differentiate between
- ionic equations: Zn + 2H+ --> Zn2+ + H2
- half equations: 2H+ + 2e --> H2
Zn --> Zn2+ + 2e
- chemical equations (complete equations)
2HCl + Zn --> ZnCl2 + H2
3. Do not write WORD EQUATIONS
4. Do not use symbol or formulae in answering structured and essay questions (except for ions or in diagrams)
5. Wrong half-equation
Cth: 4OH- - 4e --> O2 + 2H2O
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Memerihalkan inovasi teknologi
Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...
-
PENGGUNAAN KLOROFLUOROKARBON (CFC) PUNCA BERLAKUNYA PENIPISAN LAPISAN OZON: SEJAUH MANA KEBENARANNYAPENGGUNAAN KLOROFLUOROKARBON (CFC) PUNCA BERLAKUNYA PENIPISAN LAPISAN OZON: SEJAUH MANA KEBENARANNYA Oleh: Azlan Bin Budun 1.0 ...
-
5.5 Asid dan Alkali Sifat-sifat asid ü Asid mempunyai rasa masam. ü Asid mengubah kertas litmus biru menjadi merah. ü Asid mempunyai n...
-
Apa khabar semua? Maaf, lama sudah cikgu tak menaip dalam blog ni. Oh ya, selamat berpuasa semua yang muslim. Moga amal ibadah kita dalam bu...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan