17 Jun 2012
Kesilapan umum pelajar kimia
Berikut merupakan kesilapan umum pelajar dalam menjawab soalan kimia. Saya akan paparkan konsep yang salah dahulu diikuti dengan konsep yang betul.
Tingkatan 4, Bab 2
- "Zarah-zarah dalam keadaan pepejal tidak bergerak" sepatutnya "zarah-zarah dalam keadaan pepejal bergetar di kedudukannya"
- "semasa peleburan naftalena, tenaga haba diserap untuk memutuskan ikatan antara zarah" sepatutnya "semasa peleburan naftalena, tenaga haba diserap untuk mengatasi daya tarikan antara zarah"
- "elektron adalah sama berat dengan proton atau neutron" sepatutnya "elektron adalah jauh lebih ringan daripada proton atau neutron"
- "nombor nukleon ialah bilangan neutron dalam suatu atom" sepatutnya "nombor nukleon ialah jumlah bilangan proton dan neutron dalam suatu atom"
- "isotop-isotop unsur yang sama mempunyai bilangan proton dan neutron yang sama" sepatutnya "isotop-isotop unsur yang sama mempunyai bilangan proton yang sama tetapi bilangan neutron yang berlainan"
Sila ambil perhatian perkara-perkara di atas. InsyaAllah bersambung...
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Memerihalkan inovasi teknologi
Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...
-
PENGGUNAAN KLOROFLUOROKARBON (CFC) PUNCA BERLAKUNYA PENIPISAN LAPISAN OZON: SEJAUH MANA KEBENARANNYAPENGGUNAAN KLOROFLUOROKARBON (CFC) PUNCA BERLAKUNYA PENIPISAN LAPISAN OZON: SEJAUH MANA KEBENARANNYA Oleh: Azlan Bin Budun 1.0 ...
-
5.5 Asid dan Alkali Sifat-sifat asid ü Asid mempunyai rasa masam. ü Asid mengubah kertas litmus biru menjadi merah. ü Asid mempunyai n...
-
Apa khabar semua? Maaf, lama sudah cikgu tak menaip dalam blog ni. Oh ya, selamat berpuasa semua yang muslim. Moga amal ibadah kita dalam bu...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan