TIMSS 2015 ASSESSMENT FRAMEWORKS

PENGENALAN RINGKAS TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) diselenggarakan oleh International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) merupakan satu bentuk penilaian matematik dan sains gred 4 dan 8 yang dijalankan setiap empat tahun bermula 1995 (Martin, Mullis, Foy, & Stanco, 2012).  IEA ialah perintis kepada perbandingan penilaian pencapaian pendidikan antarabangsa sekitar 1960-an untuk memperoleh pengetahuan secara mendalam mengenai kesan polisi dan amalan sistem pendidikan yang berbeza merentas negara. TIMSS 2011 memperlihatkan pusingan kelima yang secara keseluruhannya diwakili sampel pelajar dalam 63 buah negara dan 14 entiti penanda aras. Negara-negara dan para peserta penanda aras dipilih untuk menyertai penilaian gred 4, penilaian gred 8, atau kedua-dua penilaian iaitu 52 buah negara dan tujuh entiti penanda aras menyertai penilaian gred 4 dan 45 buah negara dan 14 entiti penanda aras menyertai penilaian gred 8. Secara keseluruhannya, lebih 600,000 orang pelajar menyertai TIMSS 2011 ini. Penilaian TIMSS bagi mata pelajaran sains berasaskan dua dimensi iaitu isi kandungan (perkara yang dinilai) dan kognitif pelajar (proses pemikiran pelajar yang terlibat). Dimensi isi kandungan yang dinilai untuk gred 4 dan 8 adalah berbeza manakala dimensi kognitif pelajar adalah sama untuk kedua-dua gred.         

Jadual 1.1: Dimensi Setiap Gred TIMSS Sains 2011             
                          Gred
Dimensi
4
8
Isi kandungan
45% Sains Kehidupan
35% Sains Fizikal
20% Sains Bumi
35% Biologi
20% Kimia
25% Fizik
20% Sains Bumi

Kognitif
40% Pengetahuan
40% Aplikasi
20% Penaakulan
35% Pengetahuan
35% Aplikasi
30% Penaakulan


Sebanyak 172 item dinilai untuk gred 4 dan 217 untuk gred 8 yang berbentuk aneka pilihan dan struktur iaitu pelajar dikehendaki menulis jawapan mereka. Keputusan pencapaian dilaporkan dalam skala pencapaian TIMSS untuk gred 4 dan 8 masing-masing dengan kadar antara 0 -1000. TIMSS menggunakan skala 500 sebagai poin rujukan yang tetap daripada satu penilaian kepada penilaian yang seterusnya. Berdasarkan negara-negara Asia Timur, Singapura mempunyai nilai purata pencapaian tertinggi untuk gred 8 diikuti Chinese Taipei, Korea dan Jepun. Singapura juga menunjukkan peningkatan dalam pencapaian manakala Malaysia menunjukkan pencapaian yang menurun dalam TIMSS 2011 sains.

TIMSS 2015 ASSESSMENT FRAMEWORK

Mullis, I.V.S. & Martin, M.O. (Eds.). (2013). Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
The TIMSS 2015 Assessment Frameworks provides the foundation for the five international assessments to take place as part of IEA’s TIMSS 2015: TIMSS Mathematics—Fourth Grade, TIMSS Numeracy, TIMSS Mathematics—Eighth Grade, TIMSS Science—Fourth Grade, and TIMSS Science—Eighth Grade.
The TIMSS 2015 Mathematics Framework and the TIMSS 2015 Science Frameworkpresented in Chapters 1 and 2, respectively, describe in some detail the major content and cognitive domains in mathematics and science to be tested at the fourth and eighth grades. The content domains (for example, algebra, geometry, etc. in mathematics, and biology, chemistry, etc. in science) and the topic areas within the domains are described separately for the fourth and eighth grades with each topic area elaborated with specific objectives. The cognitive domains describing the thinking students should be doing within the mathematics and science content domains are the same for mathematics and science and parallel across grades, but with different levels of emphasis. Chapter 3 contains theTIMSS 2015 Context Questionnaire Framework describing the types of schooling situations and factors associated with students’ learning in mathematics and science that will be investigated via the TIMSS 2015 Encyclopedia and the questionnaires completed by students, their teachers, and schools. Finally, Chapter 4 provides an overview of the test booklet design including general parameters for item development.
Publications are available in Portable Document Format (PDF). You may need to download a copy of Adobe Reader, to enable you to read and print the report.
The TIMSS 2015 Assessment Frameworks also is available in a printed and bound volume, which can be ordered by request. Shipping and handling costs for orders within the U.S. are $5.00. Shipping and handling costs for international orders are US$15.00. Print a faxable order form.

Download by Chapter:

SOURCE: TIMSS 2015 Assessment Frameworks. Copyright © 2013 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Publisher: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Chestnut Hill, MA and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), IEA Secretariat, Amsterdam, the Netherlands.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...