20 April 2010

SUBJEK KIMIA ITU MUDAH

Apa khabar semua…

Bagi yang meminati ilmu kimia, mari sini cikgu nak kongsi... Subjek kimia antara subjek yang dirasakan susah oleh kebanyakan pelajar. Seolah-olahnya pelajar-pelajar ni masuk kelas Perancis atau Jerman. Bahasa kimia pelik-pelik. Kadang-kadang dengan bekalan yang sedikit yang dipelajari pada peringkat menengah rendah, menjadikan pelajar-pelajar ni susah nak faham. Ditambah lagi, bahasa kimia tidak digunakan dalam pertuturan seharian. Tanyalah pasal atom. Jawapannya sikit ja. Tak berkembang. Definisi tu jalah yang dihafal mati-matian untuk dapat 1 markah. Tu pun kalau keluar. Kalau tanya pasal bom atom, punya banyak jawapan. ”Anu tu cikgu, time Perang Dunia Kedua, kuat tu letupannya. Amerika kasi gugur di Hiroshima dan Nagasaki”. ”Baru-baru tu cikgu, macam ada polis jumpa bom di bla..bla...kali bom atom tu kan cikgu” Banyak lagilah jawapan pelajar-pelajar ni. Kan beza tu. Suruh terang atom, punya skema jawapan. Kalau bom atom, sampai kentu...t pun boleh diibaratkan sebagai bom atom.. ”Bom atom sapa meletup ni! Baunya” Tu dorang bilang...Kenapa? Sebab perkataan atom ibarat bahasa asing bagi mereka manakala bom atom dah diterima pakai dalam bahasa Melayu. Jadi, kita cuba jadikan bahasa kimia ni dalam pertuturan sehari-hari kita. Bolehka? Tolonglah cikgu..

Ibu-ibu di rumah, kalau nak suruh anak beli ’garam’ kita cakap begini, ”Syamsul, tolong belikan mama natrium klorida”. ”Sul..tolong didihkan air (ganti perkataan masak air) .” Bapa-bapa...cakap begini, ”Syam, berbunyi sudah bah pintu kereta kita ni. Mungkin penuh oleh besi oksida (karat besi)”. Nah..apa macam? Boleh bah kan. Buang tebiat sikit. Lama-lama ok tu. Cuba yang ni dulu. Nanti ada kelapangan cikgu akan terangkan lagi bahasa kimia agar mudah difahami apabila masuk kelas kimia kelak. InsyaAllah..

5 ulasan:

  1. salam cikgu .
    mw tnya nie .
    psl cra 2x mw igt utk isi 2x pntg bg chapter 4 form 4 tue ?
    yg psl periodic table .

    BalasPadam
  2. Kurang jelaslah soalan azilatul...

    Tapi nak ingat unsur 1-20 dlm jadual berkala

    Hint
    He
    Live
    Behind
    Bukit
    Cina
    North
    Of
    France
    Never
    Name
    Mg
    Always
    Sing
    Pop
    Song
    Clean
    Area
    Keep
    Cat

    BalasPadam
  3. assalamualaikum. kalau tuan tak keberatan, boleh tak cerita cikit pasal major kimia? saya sedang memohon course tersebut.;) trimas, dida_za@yahoo.com

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama17/6/11 9:15 PG

    'alaikumussalam.maaf.lama tak buka blog.harap jawapan nak bagi ni tak terlewat.major kimia kita lebih banyak study tentang kimia banding biologi terutama tahun2 akhir study. kimia organik, inorganik, analisis dll kimia akan study.

    BalasPadam
  5. "Syamsul, tolong belikan mama natrium klorida"...syamsul pun pegi ke kedai dengan menaiki motosikalnya pada halaju seragam 60km/j...maka pada keadaan itu daya yang bertindak keatasnya sama dengan sifar.
    Tidak dinafikan tuan belajar sains dengan kaedah ini lebih berkesan...hehehe

    BalasPadam

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...