02 September 2015

KISAH SPERMA EPISOD 3

Selepas lebih kurang 7 hari, aku (embrio) melekatkan diriku pada dinding uterus. Pelekatanku pada pelapik uterus ini dipanggil penempelan. Jika sukses, maka berlakulah kehamilan... Alhamdulillah... Namun, jika gagal dan aku harap itu tidak berlaku, maka aku akan disingkirkan daripada badan perempuan yang tentunya bergelar isteri kepada seorang suami...halal gitu... Penyingkiran tadi dipanggil keguguran..

Kali ini, sekali lagi aku bersyukur pada Tuhan sebab penempelan berjaya. Maka, plasenta terbentuk. Plasenta menghubungkan aku kepada tubuh ibu melalui tali pusat. Allah Yang Maha Kuasa menjadikan plasenta untuk:

- Melekatkan aku (embrio) pada dinding uterus ibu
- Mengangkut antibodi dan hormon kepada fetus
- Mengangkut nutrien kepada fetus
- Menyingkirkan bahan perkumuhan daripada fetus seperti urea dan karbon dioksida

Pada minggu ke-3  kehamilan, amnion mula terbentuk di sekeliling ku. Amnion berisi bendalir amnion yang bertindak sebagai kusyen atau penyerap gegaran kepada ku, menyimpan nutrien dan bahan buangan serta mengawal suhu badan ku. 

Hebatnya kuasa Tuhan. Subhanallah...


Bersambung... 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...