19 Januari 2016

RENUNGAN BERSAMA 1

Renungan bersama 1

Seorang guru pasti berhadapan dengan pelbagai kerenah pelajar. Biasanya pelajar ini sudah dikategorikan kepada 3 kelompok utama:
1. Kelompok pandai
2. Kelompok pertengahan pandai
3. Kelompok kurang pandai dari pertengahan pandai (maaf kalau tak sesuai, tukar aja...)

Lepas tu, dalam tiap kelompok tu adalah macam-macam pecahan nya.  Ada pandai berdisiplin, ada pandai tak beradab, ada pandai yang malas, ada tak pandai tapi rajin dll...

Dalam banyak-banyak pelajar tu, ada yg tergolong dlm pelajar yg kreatif. Apa ciri-ciri pelajar yg kreatif? Ini kisah pelajar/ anak kreatif.

Thomas Edison antara individu kreatif paling terkenal di dunia.

Salah satu ciptaan beliau ialah mentol elektrik.

Semasa kecil Edison dipanggil 'Tommy'. Beliau terkenal dgn comot nya dan kesihatan kurang baik sebab beliau selalu sakit kerana mudah diserang kuman penyakit.

Di sekolah, dia selalu salah ejaan. Pelajarannya lemah sebab bodohnya menghafal. Guru-gurunya anggap dia pelajar bodoh. Dia benci pelajaran menulis dan membaca. Malah dia benci sekolah. Guru-gurunya pun benci padanya sebab dia selalu bertanya 'soalan-soalan bodoh' dan mengganggu guru yg sedang mengajar. Dan dikatakan dia budak biadab.

Nah. Sampai di sini, ada tak terbayang pelajar/ anak anda yg perangai macam ni sebiji atau lebih atau kurang? Hehe...kita sambung baca.

Pada suatu masa, dia pernah cuba menetaskan telur-telur ayam dgn duduk di atasnya. Apabila telur-telur tu tak mahu menetas, dia suruh kawan-kawannya makan telur tu mentah-mentah.

Paling menarik, dia pernah cuba bakar rumahnya sendiri. Ditanya mengapa, dia jawab "sebab saya nak lihat apa yg akan berlaku"...

Dipukul lah dia oleh bapanya di hadapan jiran-jiran.

Ibu Edison memang benarkan dia bermain dgn pelbagai bhn kimia di bwh rmh mereka. Jiran-jiran menyatak selalu mendengar bunyi letupan dari bawah rumahnya.
----------------------------------------------------------------
Pengajarannya: Sila bg comment anda sendiri. Hehe... Kalau anak/ pelajar anda ada yg begitu, ya...relax aja, mana tahu tergolong dlm org kreatif dan genius. Lagi satu nak cakap, kemahiran berfikir ni dah lama dibahas dalam negara. Sama-samalah kita berfikir ya. Sebelum tidur ni, fikirlah sekejap. Nak fikir apa? Fikirlah apa pun...Apa pun yg anda fikir, itulah tahap fikiran anda...haha..jgn marah haa...

Sumber: Ainon Mohd & Abdullah Hassan (1996). Berfikir dalam Darjah: Panduan Mengajar Kemahiran Berfikir di Sekolah. Kuala Lumpur, Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...