PANDUAN PENGAPLIKASIAN PAK21
Sedang memberikan pautan Padlet kepada rakan peserta ketika membentangkan Standard Asas PAK21. Pembentangan menggunakan kaedah Home Expert |
Baru-baru ini iaitu pada 18-20 September 2018,
Cikgu Lan telah menghadiri satu bengkel panduan pengaplikasian PAK21 di bawah
Program Transformasi Sekolah (TS25) Kohort 1 dan 2 di Kota Kinabalu Sabah.
Bengkel kali ini cuba menghuraikan secara
lanjut berkenaan dengan Standard Asas PAK21 dan instrumen SKPMg2 Standard 4.1 –
4.5.
Siapa tahu standard asas PAK21?
Pandai... standard asas PAK21 ada 5 iaitu:
- Komunikasi
- Kolaboratif
- Pemikiran Kritis
- Kreativiti
- Nilai Murni dan Etika
Cikgu-cikgu boleh membaca dengan lebih lanjut
di dalam Kit Penerangan PAK21 slaid
7-26.
Dalam bengkel ini, setiap elemen di dalam
standard asas diberikan huraian lebih lanjut untuk guru aplikasikan di dalam
bilik darjah. Contoh:
Kolaboratif
Definisi: Berlaku kerjasama dan muafakat
antara guru- murid dan murid-murid secara aktif dan menyeluruh yang membolehkan
pertukaran idea dan pandangan antara murid.
Elemen kolaboratif
- Bekerjasama
o
Murid daripada pelbagai kebolehan
bekerjasama untuk mencapai matlamat yang sama dan saling bergantungan untuk
berjaya.
§ Mengenal pasti dan mengambil kira kecenderungan kecerdasan
pelbagai (multiple inteligences) dan potensi murid sebagai panduan semasa menubuhkan
kumpulan dan merancang aktiviti kumpulan.
§ Mewujudkan hubungan yang positif dalam kalangan murid supaya
mereka selesa dan dapat bekerja dalam kumpulan.
§ Memberi tugasan yang memerlukan murid
bekerjasama dengan memastikan bilangan ahli kumpulan yang sesuai
dengan keperluan tugasan.
§ Menilai dan memberikan peneguhan terhadap tugasan murid
berasaskan kerjasama kumpulan.
- Penglibatan seimbang
o Murid
dilibatkan secara seimbang dalam kumpulan melalui pembahagian tugasan
berdasarkan keupayaan murid
§ Memastikan agihan tugasan kumpulan bersesuaian dengan potensi, minat
dan keupayaan murid.
§ Membimbing murid menyediakan peraturan aktiviti kumpulan. Contoh:
·
Mengikut giliran
·
Menggunakan bahasa yang berhemah
·
Mendengar dengan teliti
·
Menjalin kerjasama
·
Memberi penghargaan
§ Membuat penggiliran peranan ahli kumpulan. Contoh:
·
Ketua kumpulan
·
Penjaga masa
·
Pembentang
·
Pencatat
- Tanggungjawab Bersama
o Murid bertanggung jawab terhadap
tugasan yang diberikan dalam kumpulan
dan menghargai sumbangan dan idea
rakan-rakan yang lain
§ Menekankan peranan dan tanggungjawab setiap ahli kumpulan bagi memastikan keberkesanan kumpulan.
§ Menilai kerja kumpulan berdasarkan sumbangan dan pelibatan ahli
kumpulan.
§ Meminta murid melaksanakan pentaksiran rakan sebaya dengan
mengenal pasti sumbangan positif oleh rakan dalam kumpulan.
§ Membudayakan peneguhan dan ganjaran untuk menggalakkan pelibatan
murid.
§ Menerapkan amalan refleksi bagi setiap tugasan yang dilakukan
oleh murid.
- Bertolak ansur
o
Murid dapat menerima dan menghormati
pandangan orang lain. Bersikap fleksibel dan dapat bertolak ansur untuk
mencapai matlamat yang sama
§ Membimbing murid untuk mendengar dan tidak mencelah semasa rakan
memberi pendapat.
§ Memberi maklum balas terhadap idea murid lain secara rasional.
§ Menggalakkan murid menghargai pandangan orang lain.
§ Mengawal situasi yang membolehkan murid memberi hujah dan justifikasi
dengan berhemah terhadap rakan yang berbeza pendapat.
§ Mendorong murid bersepakat
bagi membuat keputusan secara kolektif.
Untuk huraian lanjut berkenaan standard asas
PAK21, klik HURAIAN LANJUT STANDARD ASASPAK21.
Huraian Instrumen SKPMg2 Standard 4.1 - 4.5
Seperti yang telah diketahui, instrumen SKPMg2 Standard 4 berkaitan dengan pembelajaran dan pemudahcaraan.
Pada bahagian rubrik penskoran; tahap tindakan, dihuraikan setiap elemen untuk panduan guru-guru sama ada pencerap dan dicerap (semua guru dicerap).
Huraiannya boleh klik Huraian Instrumen SKPMg2 Standard 4.1 - 4.5.
Semoga dengan adanya huraian terperinci berkenaan dengan Standard Asas PAK21 dan SKPMg2 ini dapat membantu persiapan rapi para guru di luar sana. Semua ini adalah untuk kemenjadian murid seperti yang dihasratkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan