17 Jun 2012

Kesilapan umum pelajar kimia


Berikut merupakan kesilapan umum pelajar dalam menjawab soalan kimia. Saya akan paparkan konsep yang salah dahulu diikuti dengan konsep yang betul.

Tingkatan 4, Bab 2

- "Zarah-zarah dalam keadaan pepejal tidak bergerak" sepatutnya "zarah-zarah dalam keadaan pepejal bergetar di kedudukannya"

- "semasa peleburan naftalena, tenaga haba diserap untuk memutuskan ikatan antara zarah" sepatutnya "semasa peleburan naftalena, tenaga haba diserap untuk mengatasi daya tarikan antara zarah"

- "elektron adalah sama berat dengan proton atau neutron" sepatutnya "elektron adalah jauh lebih ringan daripada proton atau neutron"

- "nombor nukleon ialah bilangan neutron dalam suatu atom" sepatutnya "nombor nukleon ialah jumlah bilangan proton dan neutron dalam suatu atom"

- "isotop-isotop unsur yang sama mempunyai bilangan proton dan neutron yang sama" sepatutnya "isotop-isotop unsur yang sama mempunyai bilangan proton yang sama tetapi bilangan neutron yang berlainan"

Sila ambil perhatian perkara-perkara di atas. InsyaAllah bersambung...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...