18 Jun 2012

Mol

Pernah dengar mol? Cuba buka bab 3 tingkatan 4 buku kimia malaysia. Confirm akan nampak topik ni. Susahkah nak faham? Mol dan molar unit yang kerap digunakan dalam bidang kimia. Konsep mol ialah konsep kuantiti. Secara mudah, mol ialah satu unit yang menerangkan kuantiti yang sangat banyak. Berapakah nilainya tak perlu ingat yang penting, 1 mol sama dengan 6.023 x 10 kuasa 23. Boleh bayang banyaknya tu. Cuba tengok, kalau 10 kuasa 1 sama dengan 10, 10 kuasa 2 sama dengan 100, 10 kuasa 3 sama dengan 1000 dan 10 kuasa 6 satu juta, 10 kuasa 23? Banyak tu...Tapi, hakikatnya unit mol ini tiada beza dengan dozen, ribu, ratus dan lain-lain unit. Kalau 1 dozen= 12, 1 ratus=100, 1 mol=6.023 x 10 kuasa 23.

Kalau di rumah, kita boleh jelaskan konsep ini dengan mudah. Satu hari, kita bawa anak-anak beli beras. Kita taulah dalam satu guni beras, memang banyak beras. Oleh itu, kita katakan kepada anak kita, "samad, kita beli 1 mol beras ni ya, boleh makan lama sikit". Bukan apa, kita hanya nak bagi pendedahan bahawa mol ni satu bilangan yang banyak. Tu saja pun. Contoh lain, sekarang musim bola euro2012 kan? Agak-agak, berapa penonton dalam satu stadium? Ramaikan? Katakan saja pada rakan anda, "kau tau man, semalam aku tengok di tv bola tu, ramai sangat penonton, mungkin mau 1 mol juga tu." Apa macam? Faham tak ni?

Apa yang perlu kita fahami betul-betul ialah, mol ni merujuk kepada kuantiti. Makanya, 1 mol beras, 1 mol pasir, 1 mol manusia, 1 mol kucing akan mengandungi bilangan yang sama iaitu 6.023 x 10 kuasa 23. Berbezanya dari segi berat atau jisim masing-masing kerana semuanya ialah benda atau bahan atau jirim yang berlainan. Harap kamu semua fahamlah ya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...