30 Jun 2012

Syukur ada sistem sokongan

Bayangkan ketika sukan, kita berlari, orang keliling buat tak kisah saja. Agak-agak macam mana kita lari? Cuba pula kalau semasa kita berlari, ada ramai yang menjerit nama kita memberikan sokongan dan tepukan. Memang laju punya. Termotivasi kita jadinya. Tapi, apa yang cikgu nak kata kali ni bukan pasal sokongan tu..Pernah tak kita terfikir, bagaimana kita boleh berjalan dengan gagah sekali. Sedangkan dalam masa yang sama, cacing tak berjalan tapi bergerak jugalah. Ikan pula lain caranya. Begitu juga burung yang terbang tinggi di angkasa raya. Bagaimana semua ini berlaku? Siapa yang menjadikan semua makhluk itu berbeza-beza cara pergerakannya?

Baiklah. Sebelum menjawab persoalan tersebut, cikgu nak bincang sikit pasal sistem sokongan pada organisma hidup. Sistem sokongan adalah penting bagi kemandirian semua organisma multisel. Tanpa sistem sokongan, daya graviti akan menyebabkan berat badan menghimpit pada organ-organ dalaman. Ikan paus yang terkandas di pantai tidak dapat kembali ke dalam laut kerana rangka dalamnya yang lemah. Jika ikan paus yang terdampar itu dibiarkan, ikan paus akan mati kerana berat badannya akan menghimpit organ dalamannya. Ajaibkan ciptaan Allah. Ikan paus begitu besar kalau dalam laut, punya main laju berenang. Sekali terdampar di darat, boleh mati tu...Tanpa sistem sokongan, haiwan dan manusia tidak akan mempunyai bentuk badan yang tetap. Tanpa sistem sokongan, tumbuhan tidak dapat bertumbuh tegak untuk mendapatkan cahaya matahari. Boleh tak bayangkan kalau lembu tak ada sistem sokongan? Individu yang tidak berupaya secara fizikal boleh menggunakan alat bantu jalan untuk sokongan. Contoh yang biasa nampak tongkat rotan, tongkat rangka dan tongkat ketiak.

Oh ya, tau tak sistem sokongan pada haiwan dan tumbuhan macam mana? Sistem sokongan pada haiwan terdiri daripada sistem rangka dan otot. Kalau nak bincang panjang lagi ni. Cikgu rasa, buat masa ni yang perlu kita tahu ialah kita diciptakan dengan sebaik-baik kejadian. Wajib bersyukur kepada Pencipta yang mencipta kita. Dalam hal ini, kita wajib bersyukur kerana diberikan sistem sokongan yang membolehkan kita dapat bergerak dengan mudah. Maka, gunakan sistem sokongan ini untuk melakukan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Belum lagi bincang bab lain dalam tubuh badan manusia ni. Belum juga masuk bab binatang dan tumbuhan. Semakin kita belajar tentang manusia, alam semesta dan kehidupan, maka sepatutnya semakin kita merasakan hubungan dengan Allah.

InsyaAllah, lain waktu cikgu akan membincangkan tentang sistem sokongan haiwan dan tumbuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Memerihalkan inovasi teknologi

Inovasi teknologi merujuk kepada penghasilan dan penggunaan idea, pengetahuan, serta kemahiran teknologi untuk mencipta atau memperbaharui p...