Assalamu’alaikum...
Jirim
Baik pelajar sekalian. Kita bincang pasal jirim dulu ya. Apa benda jirim ni ya? Jirim ialah semua benda (hidup kah bukan hidupkah…)
yang mempunyai jisim dan memenuhi ruang.
Jirim terdiri daripada zarah-zarah sama ada atom, molekul atau ion. Untuk
definisi ni, elok juga kalau hafal ruangan glosari belakang buku teks.
Ok. Jirim kita bahagi dua; unsur dan sebatian
Unsur boleh jadi atom atau molekul.
Sebatian boleh jadi molekul atau ion.
Ringkasnya, ini macam:
Jirim:
Unsur
a.
Atom
b.
Molekul
Sebatian
a.
Molekul
b.
Ion
Cari dan Tulis Sendiri (CTS). Maknanya kalau nampak CTS, ambil pen dan kertas, buat sendiri. Jangan baca ja...
Baik pelajar semua. Ambil pen dan kertas. Cuba cari dan tulis maksud:
- - Jirim
- - Atom
- - Molekul
- - Ion
- - Unsur
- - Sebatian
Dah tuliskah? Kalau belum, tulislah dulu ya. Mentang-mentang KKM, cikgu tak
nampak, tak nak tulis ya…hehe. Tulis tau lepas tu tampal mana-mana, fahamkan
dan hafal.
CTS - Sekarang…cari apa yang dikatakan Teori Kinetik Jirim (TKJ).
CTS - Lepas tu cari maksud resapan.
Ish! Malaslah aku macam ni. Semua nak cari… Sabar…belajar memang begitu.
Namanya pun pencarian ilmu…Cikgu bagi panduan saja…Sabar ya nak..Ambil pen dan
kertas, cari ya..
Masih ingat lagikah perubahan keadaan jirim? Jirim ni boleh berubah kalau
dipanaskan atau disejukkan.
Pepejal à Cecair =
Peleburan
CTS - Yang ni cari sendiri:
Pepejal à Gas =
Gas à Pepejal =
Cecair à Gas =
Gas à Cecair =
Cecair à Pepejal =
Penting juga pelajar faham tentang:
rajah
susunan (pepejal, cecair, gas)
susunan
zarah-zarah
pergerakan
zarah-zarah
daya
tarikan antara zarah-zarah
tenaga
kinetic zarah-zarah
CTS - Buat jadual macam ni:
Keadaan
Jirim
|
Pepejal
|
Cecair
|
Gas
|
Rajah
susunan
|
|||
Susunan
zarah-zarah
|
|||
Pergerakan
zarah-zarah
|
|||
Daya
tarikan
|
|||
Tenaga
kinetik
|
Latihan (L)
Satu sampel gas metana disejukkan. Yang mana benar tentang halaju dan saiz
zarahnya?
Halaju zarah
|
Saiz zarah
|
|
A
|
Bertambah
|
Berkurang
|
B
|
Bertambah
|
Tidak
berubah
|
C
|
Berkurang
|
Berkurang
|
D
|
Berkurang
|
Tidak
berubah
|
Bahan yang manakah suatu unsur?
A Udara
B Air
C Karbon
D Naftalena
CTS – Pelajar banyakkan latihan topik jirim ni ya. Cari buku yang latihan
ikut topik (topikal).
Ada satu lagi lagi pelajar kena beri penekanan iaitu tentang eksperimen
takat lebur dan takat beku naftalena.
CTS – Lukis graf dan tahu tentang keadaan jirim serta penerangan tiap
titik. Buat macam ni:
Graf pemanasan
Titik
|
Keadaan
jirim
|
Penerangan
|
AB
|
||
BC
|
||
CD
|
Graf penyejukan
Titik
|
Keadaan
jirim
|
Penerangan
|
AB
|
||
BC
|
||
CD
|
CTS – Apa itu takat lebur dan takat beku?
Dah buat kah? Jangan lupa buat ya...Jumpa lagi KMK hari 2. Bahan-bahan CTS
dan L simpan baik-baik...Kirim salam mak ayah. Minta restu mereka.
Alhamdulillah... Ntah bila lah habis KKM ni...
jawapan mne cikgu?
BalasPadam